close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

כך נסייע לילדים להסתגל לגן החדש

קרן מנור כהןיד אלול, תשעא13/09/2011

הילד עבר לגן חדש והוא מתקשה להסתגל? יועצת חינוכית עם מגוון עצות למעבר נכון יותר לגן ובחירת גן מתאים.

תגיות:

רבים מאיתנו בוחרים במסגרת של גן פרטי עבור הילד כאשר הוא עדיין תינוק קטן. אנחנו בודקים את התינוקייה, מוודאים שיש בה צוות מספיק גדול וחם, בודקים את ניקיון המטבח ואת אופן הכנת המזון והרכבו. בודקים אם יש משחקים מתאימים ומחליטים אם הגן מתאים.

הורים צעירים וחסרי ניסיון יסיימו לרוב את הבדיקה בשלב הזה ולא ימשיכו ויבדקו מה מעניקה כיתת הגן לילדים. זה נראה רחוק ופחות חשוב מאשר לוודא שהתינוקייה היא מקום בטוח ומוגן עבור הילד.

הורים אלה עשויים לחשוב לעצמם, שלכל היותר, במקרה הכי גרוע יעבירו את הילד למסגרת אחרת לכשיגדל. מחשבה זו עשויה להתגלות כבעייתית כאשר הילד כבר הסתגל לגן ולחברים. הורים רבים יעדיפו להשאיר את ילדם בגן עוד שנה ואפילו יותר עד למעבר לגן העירוני, גם אם אינם מרוצים וזאת בכדי להימנע מלגרום לילד תהליך של הסתגלות מחודשת לגן אחר.

על מנת לצמצם ככל שניתן את המצב המתואר לעיל, כדאי בעת רישום תינוק לגן לשים לב ל לדברים הבאים:

חשיבה לטווח ארוך: צרכי הילד משתנים - ראשית, עם הזמן צרכי הילד משתנים, בגיל 4-8 חודשים הילד זקוק בעיקר ל"טיפול" –"caregiving" זמין, חם, אוהב ומכיל, להגנה, למקום נקי ולמזון מזין. מאידך, ילד כבן שנה וחצי- שנתיים זקוק גם לגבולות, לסדר יום ברור וקבוע לצוות זמין שאינו משתנה באופן תדיר.

בדקו את הכשרת הצוות: בבחירת גן לטווח ארוך, חשוב לבדוק מהי הכשרת הצוות ומי אנשי המקצוע המלווים אותו (פסיכולוג/ית יועצ/ת חינוכית). האם קיימת תוכנית עבודה שנתית לפי גילאים, האם אחראית על הקבוצה מטפלת או גננת מוסמכת? האם הילדים נחשפים למספיק גירויים אינטלקטואליים?

ילדים בגיל זה זקוקים רבות לתיווך אינטראקציות חברתיות ולסיוע בפיתרון קונפליקטים. בנוסף, יש חשיבות רבה לאיתור של איחור או קושי התפתחותי (בדיבור, במוטוריקה גסה ועדינה) ורגשי. איתור מוקדם וטיפל מתאים יסייעו לילד להתקדם וימקמו אותו בטווח ההתפתחות התקין המתאים לבני גילו.

מהי מידת ההתפתחות של הילד?  ולבסוף, ילד העתיד לעלות לגן עירייה צריך להיות מסוגל לשבת על כיסא במפגש לפחות למספר דקות רצופות ולהקשיב לגננת. "מניסיוני, נתקלתי בגנים פרטיים אשר כלל לא מעבירים מפגשים קבוצתיים או שאין בהם כיסאות והישיבה היא על מחצלת", אומרת מנור-כהן. "ככל שהפער בין הדרישות הבסיסיות בגן העירוני להתנהלות הגן הפרטי גדול יותר, כך ההסתגלות עשויה להיות קשה יותר עבור הילד".

יש לוודא כי ילד העולה לגן עירוני גמול מטיטולים. חשוב לוודא כי הילד אוכל בעצמו את ארוחותיו (ולא מאכילים אותו, כפי שעושים בגנים מסוימים על מנת לחסוך בזמן), שהילד מסוגל לבטא את צרכיו ורצונותיו באופן ברור ומובן (אם הוא צריך להתפנות, אם זקוק לעזרה, צמא וכו').

דברו עם הורים אחרים ובקרו בגן: לפני הרישום לגן העירוני כדאי לברר עם הורים אחרים באיזה גן בחרו מפני שלעיתים ישנה אפשרות בחירה מבין שניים או שלושה גנים הנמצאים באותו איזור רישום. כדאי אם ניתן, לנסות לבקר בגנים ולהתרשם מהלך הרוח בגן ולבסוף, מעבר עם חבר מהגן עשוי להקל את ההסתגלות.

כבדו את הקצב של הילד: לעיתים יום הלימודים הראשון בגן החדש עובר בקלות וללא קשיים ורק לאחר כיום יומיים מתחילים להתעורר קשיי ההסתגלות. יש לאפשר לילד להסתגל בקצב שלו אך להשתדל ולהימנע מלשדר לו מסר של דאגה. "עלינו, כהורים, להבין שהסתגלות למסגרת חדשה היא דבר לא פשוט בכל גיל ודרכו של הילד לבטא זאת היא לעיתים באמצעות בכי או היצמדות להורה. תקופה זו תחלוף במהרה אם אנו ההורים נשכיל לעודד את הילד להאמין בכוחותיו וביכולת ההתמודדות שלו. נבהיר לו כי אנו סומכים על צוות הגן כי בלכתנו יעמוד לרשותו בכל עניין או בעיה", חותמת מנור-כהן.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה